zaterdag 24 oktober 2009

moe op het moment


moe op het moment slepen we ons de dagen door
mijn man ziek ik die op mijn tenen loopt
nee bepaald niet makkelijk hoor
de onzekerheid van wat er aan de hand kan zijn
is het een tia of toch iets anders gewoon heel klein
we moeten het nog afwachten tot dinsdag tot er meer
uitsluitsel komt over wat er loos is
maar ik weet wel donderdag was het goed mis
daar lag hij ineens in de douche door zijn benen gezakt
en een gedeelte van zijn been en gezicht een ander gevoel
ja dat geeft je even een enorm gewoel
2 keer is de arts bij hem geweest nou dat was bepaald geen feest
als ze gestoord worden in hun nachtrust volgens hen voor iets wat
wel kan wachten tot dat de dienst van de eigen huisarts begint
dan word ik heel erg boos
ik bel toch niet zomaar
er is echt iets goed mis iets loos
ze wilde eerst niet komen en ons laten wachten tot 8 uur
dit maakte mij maar ook mijn man overstuur
we hebben erop gestaan dat ze kwam wel zo snel mogelijk
het was half zeven sóchtends toen het gebeurde
toen wij het gevoel hadden
dat het niet goed zat even treurde
maar we moesten aanpakken en sterk zijn
en voor ons opkomen even door de pijn
ook de huisarts onze eigen die later kwam nam het ons kwalijk dat we hadden gebeld
er was immers een arts geweest
er was toch al een diagnose voorspeld
nee dus dat was er niet en zij vond dat we om 8 uur direct contact op moesten nemen met onze eigen arts dat heb ik gedaan
kon ik niet weten dat ze als een viswijf voor me zou staan
waar is de tijd gebleven dat zij nog werkelijk hun beroep als arts
goed uitoefenden en er ook waren voor de patienten in tijden van nood
want dat was wat er aan de hand was
ik had inmiddels een gevoel in mijn lijf zo zwaar als lood
maar ik heb het er niet bij laten zitten
en ben aan het bellen geslagen
ik kon dit niet accepteren deze afwijzing zo te kakken worden gezet nee niet verdragen
men zegt altijd wees er op tijd bij met zulke klachten
dit wakkerde in mij aan al mijn krachten
ik ben vol op mijn doel afgegaan
en heb de huisarts gezegd een actie te ondernemen van onderzoeken
dat er een brief klaar moest staan
dat ik die op kwam halen die zelfde dag nog
ze protesteerde even maar regelde het toch
nu kan hij met enige spoed dinsdag gezien worden
op de tia poli bij ons ziekenhuis en krijgt dan
de nodige onderzoeken
ze gaan dan alles bekijken van alle kanten en hoeken
komen ze er daar niet uit dan heb je een ingang
om verder onderzocht te worden wat de oorzaak kan zijn
dat is in ieder geval prettig dan kan hij naar de cardioloog
want daar is hij bekend de kortste klap dat is wel fijn
nu hebben we een opening na lang te hebben moeten vechten en strijden
komen er eindelijk andere tijden
wij laten niet meer met onze gezondheid sollen
nee uit met de pret niets meer te dollen
dit is serieus en moet ook zo worden gezien en behandeld
door haar
wat ze deed maakte een soort van machine in me waar
op de automatische piloot ging ik op mijn doel af en het is me gelukt
en weet de weg nu te bewandelen
ook al vond ze dat niet fijn

ik wil niet die onzekerheid hebben dat we niet goed hebben gehandeld
geen dingen over het hoofd zien geen onodige pijn
maak ik me zorgen ja best wel heel veel
het maakt me boos die lakse houding
en erger me daaraan groen en geel
de volgende keer als dit weer mag gebeuren zijn we direct welkom
in het ziekenhuis op de eerste hulp
dat hebben ze gezegd
ik ga dus niet meer de huisarts bellen dan
dat hebben we samen afgesproken en is nu weerlegd

gezondheid je moet er zo zuinig op zijn daar kun je de lakzigheid van haar niet bij gebruiken nee dat voelt beslist niet fijn het ziekenhuis zei ook dat hij direct had moeten komen voor onderzoeken om het vast te kunnen stellen
nu is het misschien te laat ik had hun meteen mogen bellen
we zullen dinsdag afwachten en hopen dat het meevalt en het iets anders is geweest
maar we zullen zeker nog een gesprek met de huisarts hebben en reken er maar op dat wordt geen feest wel netjes en beleefd maar wel zoals wij er over denken
dat ze totaal er geen aandacht aan wilde schenken en dat voor een arts in opleiding
dan maak je grote fouten
die fataal kunnen zijn
gelukkig gaat het nu weer wat beter maar afdoen als tussen de oren
ach wat hoor je het vaak het maakt boos en doet vooral veel pijn
ik vraag me wel eens af hoe zij zich zou voelen als haar partner ineens languit
op de grond zou liggen en niet zou reageren
zou ze die theorie dan nog willen beweren of zou ze 112 bellen
en daar het verhaal vertellen en in het ziekenhuis
waarom zij wel dat is toch helemaal niet pluis
dan denk ik denk eens als een mens aan je patienten die nauwelijks bij je komen
of bellen dan moet dit je toch meer duidelijkheid verschaffen meer vertellen dat er werkelijk iets ernstig mis is en dat er gehandeld moet worden
door haar
nee het voelde niet goed ze heeft echt afgedaan heel erg naar

ik weet nu dat ik altijd het ziekenhuis kan bellen
en er heen kan gaan
en ze altijd voor ons klaar zullen staan dat is mij en mijn man toegezegd
en ook op schrift weergelegd
het komt dus goed mocht het weer gebeuren
direct naar het ziekenhuis en niet langer treuren

ik moest dit even kwijt even van me afschrijven
brrr wat een dag is het geweest
even andere gedachten
het is een heel verhaal als een ander het leest
sorry daarvoor
het lucht me op om er over te schrijven
ik hoop dat dat zo zal blijven

liefs karin

4 opmerkingen:

  1. Lieverds, heel veel sterkte en kracht
    ook goede moed
    voor as dinsdag.
    we denken aan jullie
    wat zullen jullie
    vreselijk geschrokken zijn.
    en dan zó een slechte reakties door
    die stomme hulpverlening.

    Houd moed
    ik hoop dat jullie het weekend
    een beetje op verhaal kunnen komen,
    en dat alles weer rustig wordt.

    Heel veel liefs
    Mies.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Karin.
    Je verhaal herken ik en velen met mij.
    Tweede Kerstdag 2003 had ik het ’s avonds zo benauwd dat ik een arts nodig had. Na veel gedoe kwam er een van de huisartsenpost en kwam tot de conclusie dat mijn klachten van psychische aard waren. (hij zag dat ik Lorazepam gebruikte).
    Derde Kerstdag zijn we zelf naar de EHBO van het ziekenhuis gesukkeld waar uitgebreid onderzoek plaats vond.
    Ik werd meteen geopereerd en mocht een maand blijven.
    Hierna nooit meer problemen met de huisartsenpost gehad. De dienstdoende arts van destijds ook nooit meer gezien, voor hem hoop ik ook dat we elkaar nooit meer zullen ontmoeten.
    Al naar gelang de ernst van mijn klachten bellen we de laatste jaren meteen 112. Met weinig uitleg zijn ze er meteen, ben de afgelopen tijd dan ook na 112 contact meteen opgenomen.
    Je hebt na het gebeuren bij jullie weinig aan dit verhaal maar voor een volgende keer zou 112 misschien een optie zijn.
    Ik wens jullie héél veel sterkte en beterschap voor je man.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lieve mies
    ja we zijn behoorlijk geschrokken en dan die reactie die je niet verwacht met zoiets
    de volgende keer als er weer zoiets gebeurd bel ik 112 dan wacht ik niet meer op de ha.
    hij moet dinsdag allerlei onderzoeken ondergaan een hele dag in het ziekenhuis om allerlei test te krijgen
    we hebben vandaag de brief gekregen
    met info een scan een echo foto's
    een gesprek met de neuroloog een gesprek met de cardioloog bloedtesten
    een 48 uurs kastje voor het hart
    een heleboel gelukkig gaan ze het dan goed nakijken maar eigenlijk had dit direct gemoeten dit is niet de fout van het ziekenhuis maar de ha.
    dat neem ik haar zeer kwalijk
    het gaat nu wel weer redelijk met marcel
    hij krabbelt al weer op
    alleen is hij nog steeds erg duizelig
    en wat onstabiel op de benen
    maar wel mondiger dan dat hij was gelukkig
    na de val

    we wachten af en zullen zien vertrouw ik het niet dan ga ik zo met hem naar het ziekenhuis hoor dat mag dus dan doen we dat ook als het nodig mocht zijn

    dank je wel voor je lieve berichtje
    en je medeleven
    het doet ons goed

    liefs van mij en marcel
    karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi jan
    wat vreselijk zeg dat je ook zoiets is overkomen en zo laks mee omgegaan is terwijl je een maand in het ziekenhuis hebt doorgebracht
    onbegrijpelijk dat dit dan zo maar kan
    ik kan me heel goed voorstellen dat je niet meer afwacht maar direct 112 inschakeld
    dat doen wij nu ook hoor als het weer gebeurd
    en we hebben zeker wat aan je verhaal hoor
    het geeft toch steun dat er aan je gedacht word
    ik ben blij dat het met jouw toch goed is afgelopen met al die hektiek
    met marcel gaat het nu ook weer wat beter
    al heeft hij nog een gevoels stoornis aan de rechterkant
    dinsdag dan krijgt hij de hele dag onderzoeken
    foto's scan bloedonderzoek gesprekken met artsen echo's en een 48 uurs kastje
    wij hopen die arts ook niet meer tegen te komen het is beter van niet nee
    net als bij jullie
    je verhaal is zo herkenbaar net als bij vele anderen dit zou niet moeten mogen
    ik wens jouw ook sterkte met alles
    en heel erg bedankt voor je berichtje
    het geeft ons wel degelijk steun
    groet van ons marcel en karin

    BeantwoordenVerwijderen